dinsdag 12 juni 2012

Studerende moeder

Gisteren zijn voor mij de laatste tentamenweken van dit jaar aangebroken. Ik moet nog precies drie tentamens en een groepspresentatie. En daarna misschien, maar hopenlijk niet, nog twee herkansingen. (Dat derde tentamen kan pas volgend jaar worden herkanst.) En dan is het zomervakantie. Dat klinkt niet zo veel, maar als je bedenkt dat voor elk tentamen/ presentatie een week staat, duurt het nog wel even voordat ik de studie-handdoek een paar weken in de ring mag werpen.

Vanmiddag om 14u bijt ik het spits af met het tentamen onderwijseffectiviteit. Dat gaat over de wetenschappelijke benadering van goed onderwijs, effectieve leerkrachten, goed bestuur van een school. Maar ook over Human Recource Development, volwasseneneducatie, en wanneer een cursus op je werk nou wel of niet nuttig is. Hoe je de kennis van een cursus het best kunt meenemen naar de werkvloer en welke voorwaarden er zijn om dat allemaal succesvol te laten verlopen.

Omdat ik in tentamenweken weinig meer doe dan studeren, even met de kinderen spelen, studeren, een beetje huishouden, studeren, even met Richard bijkletsen, de kinderen naar school brengen en dan weer snel studeren, is Richard op dit moment overuren aan het draaien. Naast zijn veertigurige werkweek (waarvan 32 op kantoor) doet hij een groot deel van het huishouden, brengen en halen naar dansles en zwemles en vriendjes, hulpoudertaken op school en daarnaast probeert hij natuurlijk ook nog klusjes in en om het huis te doen.

Dus mocht je je nog afvragen hoe ik dat toch doe, een studie naast een gezin, met een huishouden en een fulltime werkende partner en dan ook nog sporten, koken en af en toe een blog schrijven, dan weet je nu het geheim; ik heb Richard :)

9 opmerkingen:

  1. veel succes hoor! en goed dat je man even overneemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heftig zeg! knap en veel succes met alle tentamens enz.. Fijn dat je zo'n helpende man hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes met je tentamens, en lang leve Richard!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, ik lees voor het eerst bij je. Leuke blog! Petje af hoor, studeren met kinderen. Studeren zonder kinderen vond ik al lastig plannen :-)
    En een helpende man is goud waard. Ik heb er gelukkig ook een die inspringt als ik het druk heb met opdrachten (heb mijn eigen bedrijf). Succes met je tentamens en presentatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Succes met je examens.... en ja, de combinatie tussen fulltime werken, studeren en een huishouden met kinderen is niet makkelijk vooral als je al ietwat ouder bent. Mijn partner begon op 45 jarige leeftijd opnieuw bij te studeren. Hij was toen de oudste cursist....Aangezien hij fulltime werkt en ik thuisblijfmoeder ben, waren het zeer drukke dagen : werken, studeren....(wat al niet zo makkelijk meer lukte of toen hij jong was)Aangezien ik altijd thuis ben, moest hij zich enkel toeleggen op zijn studies maar ik ben er zeker van dat, had hij zijn studies moeten combineren met huishouden en kinderen, hij de combinatie fulltime werken, studeren en huishouden met kinderen niet zou aangekund hebben. Hij is ondertussen afgestudeerd, kreeg promotie mét loonsverhoging maar heeft de gewoonte om 'niets' te moeten doen thuis wel aangehouden....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het reuze knap, ik heb 3 keer geprobeerd te studeren naast m'n werk en ik heb alle 3 niet afgemaakt. Hier nemen we ook voor elkaar over bij zoiets.
    Ik heb mijn man in zijn laaste jaar van studie flink moeten stimuleren en aan de boeken moeten zetten (slagingspercentage examens enorm laag, heel veel mensen hadden 2 tot 3 pogingen nodig, gemiddeld, hij zag het donker in). Dan riep ik wel eens; Ja, anders ga je maar stofzuigen of was vouwen hoor, als je nu weer niet gaat leren, we hebben niet voor niets de afspraak dat jij minder hoeft te doen. Was ie altijd zo achter de boeken ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede tip, Moneypenny! Voor mij is alleen het euvel dat ik soms, na 3 uur studeren denk.. zo nu even een wasje. En dan even de afwas. De wc. En een telefoontje plegen. En dan moet ik me er echt weer toe zetten om weer te gaan studeren!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je meeleest! Laat je ook een berichtje achter?