zondag 24 juni 2012

Laatste loodjes voor de vakantie

In de nieuwste editie van het blad j/m las ik een artikel over junistress. Junistress is iets wat veel moeders ervaren zo vlak voor de zomervakantie. Voor mij een heel herkenbaar stuk! Aan de ene kant is daar de basisschool die me vraagt om te helpen met de viering van Sint Jan (afgelopen week 24 muffins en twee bloemenkransen)/ schoolreisje/ de zomermarkt en natuurlijk de jaarlijkse grote schoonmaak van het hele schoolgebouw. Dat natuurlijk naast de reguliere maandelijkse schoonmaak. En we moeten niet vergeten alle sloffen, laarzen en vergeten vesten mee te nemen. Na de zomer moet dan alles weer fris gewassen en een maatje groter terug naar school.

Daarnaast vraagt de peuterspeelzaal hulp bij hun zomerfeest en krijg je een overzicht van wanneer je kind wel of geen fruit/ drinken/verkleedkleren mee mag. Na de zomer gaat Sofie nog maar twee maandjes naar de peuterspeelzaal en dan zijn we helemaal uit de doelgroep gegroeid. Dan mag ze afscheid nemen en eindelijk naar 'de grote school.' Heb me dus maar opgeven als hulpmoeder, voor de laatste keer.

Van zwemles kregen we een mail met het zomerrooster. Het is de bedoeling dat we op twee verschillende data de lessen inplannen, zodat iedereen de kans krijgt om zijn of haar voorkeur door te geven. De data zijn omcirkeld in mijn agenda, want als je een dag te laat bent zijn alle lessen op acceptabele tijden ingevuld door moeders die wel in hun agenda kijken. Ik heb trouwens een voorkeur voor twee lessen in de week, zodat meneer na de zomervakantie wellicht kan doorstomen naar fase twee. In zijn nieuwe zwembroek en zonder bandjes, welteverstaan.

Bij dansles komt geen uitvoering meer, misschien wel omdat de juf ziek is en de invaljuf het druk heeft met een extra baan erbij. Dus hier zal alleen een 'laatste les' zijn. Ik hoef voor Sofie geen nieuw turnpakje meer te kopen, want in oktober wordt ze vier en neemt ze afscheid van het peuterdansen. Natuurlijk wel met een feestelijke traktatie.

Maar naast alle lessen die de kinderen her en der volgen, zijn daar in juni en juli ook mijn laatste colleges van dit studiejaar. Laatste presentaties, laatse tentamens. In zit nu middenin de tentamenweken. Twee tentamens heb ik al achter de kiezen (methodologie en onderwijseffectiviteit) een presentatie onderzoeksprakticum en een tentamen statistiek komen steeds dichterbij. De laatste loodjes wegen erg zwaar, dus ik hoop dat ik alles haal en in de hertentamenweken vast lekker vakantie mag vieren.

En dan hebben we natuurlijk nog de vakantiestress. Wat gaan we zes weken doen als er geen school, peuterspeelzaal en dansles is? Wat doen we als het (net als vorig jaar en het jaar daarvoor) vijf van de zes weken regent? Al maanden geleden ben ik begonnen met het sparen van zegeltjes en kortingsbonnen, zodat we straks lekker voordelig dagjes uit kunnen in de vakantie. Maar ik wil dat nog wel even uitgebreid plannen, zodat we elke week iets leuks hebben om naar uit te kijken.
We gaan ook een week en een midweek naar de Noordzee, dus daarvoor moeten we nog even bedenken wat er allemaal mee moet (en vooral wat er echt thuis kan blijven) en wat er nog gekocht moet worden. En natuurlijk gaan we eindelijk de zolder verbouwen en de kinderkamers restylen, waarvoor uiteraard ook een tijdplanning en financiele begroting moet komen.

En als we dat dan allemaal gepland, geregistreerd, gevierd, gemaakt, geregeld, gedaan en gekocht hebben... dan is het eindelijk augustus. Tijd voor vakantie! Ik begin vast met aftellen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig dat je meeleest! Laat je ook een berichtje achter?