woensdag 22 september 2010

Peuterplanner

Omdat onze oudste peuter Tygo (3,5 jaar) net als vele kinderen behoefte heeft aan ritme en regelmaat, heb ik voor hem gisteren een planbord gemaakt. Het idee heb ik gestolen van het basisonderwijs, waar ze bij de kleuters dagelijks de dagritmekaarten inzetten. Zo kunnen alle kleuters zien wanneer het tijd is om te spelen en of ze die dag ook buiten gaan spelen of een verjaardag vieren.

Hier in huis is al vrij veel ritme. Elke dag ongeveer dezelfde volgorde bij het eten, spelen, opruimen en rusten. Dat roept bij onze kinderen dus geen vragen meer op en brengt veel rust. Maar de laatste tijd had Tygo vaak vragen over de volgende dag. 'Komt oma morgen? Ga ik morgen naar school?'
Daarom kreeg ik het idee thuis ook een planbord te maken. Omdat Tygo vanochtend meteen helemaal enthousiast was en ik natuurlijk best trots ben, wil ik het idee hier graag delen.

Eerst hebben we van verschillende activiteiten foto's gemaakt. Tygo voor de peuterspeelzaal, Tygo bij de supermarkt, bibliotheek etc. Daarna nog een paar symbolische foto's. Een foto van onze auto en de fiets, staan voor een uitstapje, een foto van de voordeur die op een kier staat, betekent visite. In totaal een stuk of vijftien foto's.
Deze foto's heb ik af laten drukken op klein formaat (9 cm) en daarna op een stukje karton (een kwart A4) geplakt met een korte omschrijving.
Op de rommelmarkt kwamen we afgelopen weekend een magneetbord tegen. (Oorspronkelijk Ikea). Dat heb ik beplakt met een stuk van ons behang wat ik nog had liggen op zolder. Dit geeft een wat rustiger effect. Als ik niet zulk druk behang had, zou ik waarschijnlijk gekozen hebben voor een vrolijk stukje stof van de markt.
Daarbij nog kaartjes gemaakt met de dagen van de week en vier weerkaartjes (wolken, zon, regen, sneeuw).

Nu bespreken we elke avond na het eten met de kinderen wat we de volgende dag verwachten te gaan doen. Natuurlijk zeggen we er duidelijk bij dat plannen kunnen wijzigen! De volgende ochtend kijken we er nog een keer naar en mag Tygo het goede weerkaartje erbij hangen.

Ik zal over een tijdje laten weten of het leven met deze peuterplanner bevalt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig dat je meeleest! Laat je ook een berichtje achter?