donderdag 21 juli 2011

Kinderarbeid tijdens de ouderparticipatieweek

Tygo is in de tuin. Voor hem een emmer sop en een emmer schoon water. Naast hem een berg poppenkleertjes, poppen, dekentjes, tafelkleedjes en dekentjes. Ik doe hem een truitje voor. Eerst in het sop, dan uitknijpen. Dan in de emmer met schoon water doen. Vanaf daar neem ik het over. Spoel het uit, wring het uit en leg het in de wasmand.

Enthousiast begint hij met de eerste truitjes, broekjes, jasjes en sokjes. Dan ineens stopt hij en gaat in het gras zitten naast de berg schoolwas. Kom op, moedig ik hem aan, even doorwassen voor juf Melanie. 'Maar mama', verzucht hij, 'dit ruikt allemaal zo fijn naar juf'. Ik begin te lachen en onderdruk de neiging hem uit te leggen dat wat hij nu ruikt biologische wol en katoen is, vermengd met een jaar stof en tientallen keren aanraken met zweterige plakhandjes.

Na dat de hele berg gedaan is, doen we voorzichtig de poppen in 'bad'. Ik wil die mooie antroposofische poppen niet verpesten, dus nemen we ze lichtjes af met een sopje. Dan gaan we naar boven om alles op te hangen. Terwijl Tygo de poppen mooi op een rijtje zet doe ik de kleuter-verkleedkleren in de wasmaschine voor een dertig graden draai.

Vanochtend mocht hij het grootste deel alweer droog en schoon mee naar school nemen. Trots overhandigt hij de zak aan zijn juf. 'Kijk juf. Alles is klaar. En het ruikt naar mama!'

1 opmerking:

Gezellig dat je meeleest! Laat je ook een berichtje achter?