dinsdag 14 juni 2011

Tussen kroost en carriere

Afgelopen donderdagavond keek ik met mijn vriend naar de VPRO-documentaire "Tussen kroost en carriere". Omdat ik door de aankondigingen hoge verwachtingen had, stond het in mijn agenda en had ik zelfs mijn zus en mijn beste vriendin getipt om ook te kijken.
Voor wie het niet gezien heeft; vier stellen worden een weekje thuis gevolgd, om te zien hoe ze kinderen en werk combineren. Daarna kijken ze samen de filmpjes terug en mogen ze reageren tijdens een tafelgesprek.

Het eerste wat mij opviel, is dat vooral de vrouwen er de behoefte hadden om zichzelf te verdedigen. Af en toe was er zelfs een steek onder water. Heel herkenbaar, want in het dagelijks leven vraag ik me ook regelmatig af waarom vrouwen elkaar zo kritisch benaderen en altijd de strijd aangaan om wie de beste moeder is.
"Goh, mogen jouw kinderen 's ochtends televisie kijken? Die van ons blijft altijd uit." "Ja, maar ik ga elke ochtend een kwartier bij mijn kinderen in bed liggen en wie van jullie neemt daar nog de tijd voor...?" - Stilte-

Af en toe was er papa of mama-dag, al waren ze het er unaniem over eens dat je dat niet zo moest noemen. De meeste kinderen gingen twee dagen naar de kinderopvang en school en werden de rest van de week verdeeld over opa en oma, een of meer oppassen, diverse clubjes en papa of mama. Echt rustig iets doen met het hele gezin gebeurde eigenlijk niet.

De hele uitzending hebben we met open mond zitten kijken naar deze perfecte ouders. Allemaal hadden ze een goedbetaalde fulltime baan. Sommigen daarnaast zelfs nog een goedlopend eigen bedrijf. Grote auto's bij grote huizen, alles keurig aan kant. Na een lange dag van hard werken, tussen door de kinderen halen en brengen, brengen en weer halen, een broodje smeren (!) en eten achter het stuur, koken uit een kookboek en bijpraten met manlief, gaat ze ter ontspanning even joggen. Sommigen zag je genieten van hun hobby's, sport en vrijetijd. De kinderen waren netjes, creatief, muzikaal en sportief.

Mijn vriendin smste na afloop; wat had deze vrouw veel energie! Mijn zus zei aan de telefoon; wat was het allemaal druk en hectisch!

Vandaag hebben mijn vriend en ik onze thuiswerkdag. Ik vroeg aan mijn zoontje of hij kwam aankleden. Hij antwoordde; "Nee, want ik heb schroeven en een bout. En ik ben trouwens helemaal niet thuis." Mijn vriend nam de tijd om met hem een heel ANWB-fantasie spel te spelen en er werd een onzichtbare auto in ons bed gebouwd. "Papa, waar is de zonne-olie-energie?" Papa zoekt en vindt tussen een stapel kussens het benodigde onzichtbare flesje.
Wat een rust.

PS. Als je ook even tot rust wilt komen, doe dan mee met mijn give-away. Het kan nog een weekje.

2 opmerkingen:

  1. ik geloof vast dat jullie het beter doen als die carriere vrouwen!
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb het stuk idd ook gezien. Wij waren hier ook vol verbazing! Wat een hectiek! Totaal niet iets om jaloers op te zijn! Wat mij betreft zijn powervrouwen vrouwen die voor hun gezin en kinderen zorgen op de eerste plaats zetten ipv hun carrière voorrang te geven!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je meeleest! Laat je ook een berichtje achter?