woensdag 4 mei 2011

Mijn grote liefde van toen, ligt nu naakt voor me in bad

Vandaag eindelijk maar eens begonnen met de grote schoonmaak. Eerst alle schoenen uitgezocht. Maar liefst 6 wezen. Een sportschoen, 2 roze hakschoenen, een makkelijke schoen, een ballerina en een rolschaats. Waar zouden de broertjes of zusjes van dit schoeisel gebleven zijn? In de stofzuiger misschien? Ik gooi de alleenstaande schoenen in de prullenbak. Dan die mooie baljurk. Het elastiek kraakt in mijn handen. Helemaal vergaan. Twintig jaar geleden de jurk van mijn dromen en nu? Te slecht voor de Humanitas bak! Dus hij belandt bij de schoenen in de prullenbak. Onherstelbaar vergane glorie. Ik word er een beetje sentimenteel van. Even wat anders doen dan maar.
Ik haal de camper door de wasstraat, klaar voor een nieuw seizoen. Jammer dat er een deur ontbreekt, maar des te makkelijker om het dashboard even af te stoffen. Trouwens, die klapstoelen die er eigenlijk bij zaten zijn we kennelijk ook een keer onderweg verloren.
Dit gaat lekker vlot, al valt de opbrengst een beetje tegen. Zo zie je maar dat je herinneringen altijd rozer zijn dan de verbleekte versie van het heden. Ik mik alle accesoires in een bad van groene zeep, dat hoort wel bij mijn bui. Groene zeep, de geur van toen. Dan zie ik hem. Ik pak hem voorzichtig op en kleed hem uit.  Nog steeds een goddelijk lichaam. Mijn liefde van toen. Ook hij mag in het bad van groene zeep. Gelukkig is zijn strandoutfit in fluor roze en lichtgroen nog niet vergaan. Daar zal mijn dochtertje straks blij mee zijn.

In een grote bak met een sopje van groene zeep drijven drie Barbies, een Ken, wat schoentjes en jurkjes rond. Onder de douche staat de Barbiecamper uit te lekken. Twintig jaar stof en vieze vingertjes van twintig jaar oud spoel ik weg. Ik droom weg naar de jaren tachtig, waarin voor mij alles nog zo vrolijk en ongecompliceerd was. Zo vrolijk en ongecompliceerd als nu mijn dochter is als ze met de Barbies van de dochters van mijn beste vriendin speelt. Ik kan niet wachten tot ze morgen thuis komt van haar logeerpartij bij opa en oma en mijn grote liefdes van toen, schoon en droog, op haar wachten in haar kamertje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig dat je meeleest! Laat je ook een berichtje achter?