woensdag 25 januari 2012

De aanhouder wint

Een paar weken voor de kerstvakantie viel het hem ineens op dat veel klasgenootjes ook buiten school met elkaar spelen. Vooral op woensdag en vrijdag worden er door de 'groten' van groep 2 heel wat afspraakjes gemaakt. En dus wilde mijn zoon dat ook. En het liefst nu. Een dag voor de kerstvakantie benaderde hij een meisje van zijn klas. "Zeg, Indira, wil jij bij mij spelen?" Het meisje zei dat ze vandaag door haar papa opgehaald werd en dat ze speelafspraakjes alleen met haar mama mocht maken.

Maar daar liet mijn zoon het niet bij zitten natuurlijk. Een week na de kerstvakantie herinnerde hij haar aan het mogelijke speelafspraakje. Ze werd duidelijk wat ongemakkelijk en zei; "ik durf niet bij jullie te spelen". Helaas voor haar is mijn zoon is niet voor een gat te vangen. Mijn voorzichtige; 'misschien wil ze niet?' werd gewoon genegeerd. Spelen zal ze.

Vorige week ging hij naar Indira's moeder en vroeg rechtstreeks; "Indira durft niet bij ons, dus mag ik bij jullie spelen?" "Ja hoor", zei de onwetende moeder en de afspraak was gemaakt. Tygo speelt volgende week woensdag bij Indira.

Maar meteen de volgende ochtend kwam het meisje bij mij. "Mama van Tygo", zei ze, "ik wil helemaal niet met Tygo spelen. En mijn moeder zegt dat ik het zelf maar op moet lossen." Samen zijn we naar Tygo gegaan om het slechte nieuws te brengen. Na 6 weken zeuren, wachten, tactiek bedenken, nog meer wachten en onzekerheid ging zijn eerste date niet door.
Zo tactisch mogelijk benaderde ik hem, maar meteen zei Indira, kennelijk niet zo onzeker als we dachten; "Zeg Tygo, ik wil helemaal niet met jou spelen woensdag."
Even keek Tygo om zich heen en toen sprak hij de wijze woorden; "Ik ook niet met jou, want ik ga al met Kimberly."
Vervolgens rende hij naar Kimberly en haar moeder en regelde in twee minuten dat hij op woensdagmiddag bij haar thuis mocht spelen.

En zo geschiedde. Vanmiddag speelt mijn zoon, voor het eerst helemaal alleen, bij een klasgenootje. Uit school gaat hij meteen met haar mee naar huis. Gelukkig mag ik hem na twee uurtjes alweer ophalen.

De namen van de betreffende dames zijn om privacyredenen gefingeerd.

1 opmerking:

Gezellig dat je meeleest! Laat je ook een berichtje achter?