Wanneer ik de vele reclames op televisie en in de bladen moet geloven, is er een oplossing te koop voor elk probleem wat je in je leven tegenkomt. Het maakt niet uit wat het is, als jij je portemonnee maar trekt. Heb je bijvoorbeeld te weinig geld, dan kun je woord smsen, waardoor je plotseling honderd Euro op je rekening hebt staan. Tegen een belachelijke rente natuurlijk, dat dan weer wel. Mijn moeder zei vroeger al; als je wilt beginnen met sparen moet je in elk geval niet beginnen met het kopen van een dure spaarpot. Precies. Een jampot voldoet ook (wel eerst even omspoelen, we willen geen geld waar een luchtje aan zit).
Negen van de tien mensen met overgewicht (rustig, ik ben zelf ook de slankste niet) weten heel goed dat ze meer moeten sporten (minstens drie keer per week hoorde ik laatst!), gezonder moeten eten en niet mogen snoepen. Makkelijker zou het zijn, wanneer die wonderpil van T.ell S.ell echt werkte.. "Ping!" (ouderwets kassageluid) en weer honderd Euro lichter. Maar ja.. wat weegt dat nou helemaal, zo'n briefje? Zou je daar een kilo lichter van kunnen worden?
Moe en te weinig tijd is tegenwoordig hip, las ik laatst. Als je altijd roept dat je het veeeeel te druk hebt, zeg je impliciet dat je een interessant leven leidt. Iemand die het altijd druk heeft, zal wel veel vrienden hebben, een interessante baan en dito hobby's en.. minstens drie keer per week sporten. Het gevolg van altijd druk is natuurlijk altijd moe. Dus smeren we je een wonderkussen aan om uit te rusten en een paar dure keukenmachines om tijd te besparen. Ik zou zeggen, geniet van het leven, maar stress met mate. Ga eens op tijd naar bed, kijk kritisch naar wat je eet en probeer een beetje Mindfull te leven (overigens is hier ook pagina's vol over geschreven in elk willekeurig damesblad).
Ik probeer mijn kinderen al van jongs af aan (ze zijn nu 2 en 4) duidelijk te maken wat reclame is en waarom het gemaakt wordt. Dat die mensen die het maken niets anders willen dan geld verdienen. Laatst was er direct na Sesamstraat een dure autoreclame op televisie. Zegt mijn dochter; 'jaja, koop dit en koop dat! Zet hem maar uit hoor mama!' Zegt mijn zoon; 'ja, koop dit, koop dat! Wij kopen helemaal niets wat wij niet willen! Lekker puh!'
Ha! Missie geslaagd. Consumindergenen zijn aangeslagen. (Voor het eindexamen laat ik ze volgend jaar een reclame zien van de bekendste snackbar ter wereld, die kinderen lokt met plastic prullen.)
Goed dat de boodschap is overgekomen! Dat is een waardevolle les voor kinderen.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook gehoord dat mensen tegenwoordig status verlenen aan volle agenda's en druk zijn.
Ik las pas,
BeantwoordenVerwijderenReclame is voor produkten die je niet nodig bent of voor iets wat te duur is.
klopt wel aardig volgens mij.